28-11-2016

Klar til Christiansborg

Danmark har fået en ny trekløverregering.

Konservative er indtrådt i regeringen og har fået tre ministerpladser.

Som første suplleant i Sjællands Storkreds til Brian Mikkelsen bliver Brigitte nu medlem af Folketinget.  

 

 

Grundlovstale 5. juni 2016

”Í Danmark er jeg født, der har jeg hjemme,

der har jeg rod, derfra min verden går”.

 

H.C. Andersens tekst fra 1850 beskriver så godt hvor meget vi har at være stolte, ja ligefrem beæret over ved at leve i Danmark.

Vi er privilegeret ved at bo i et af verdens mest velfungerende lande, hvor alle tilbydes skoler og god uddannelse, mulighed for at komme på sygehus og få behandling hvis vi bliver syge.

Vi lever i et land der økonomisk hænger sammen, og hvor langt de fleste er i stand til at klare sig selv og forsørge sin familie fordi vi har rekord lav arbejdsløshed.

Og vi kan bryste os af, at vi også giver de svageste, og dem som er uheldige at falde ud af arbejdslivet og de vante rammer, en fremstrakt hånd.

Det er noget man med rette i udlandet misundeligt må kikke langt efter.   

Vi har meget at være stolte over i Danmark.

Bevares. Alting kan blive bedre. Noget vil vi da alle gerne forbedre og justere. Verden er dynamisk og forandres løbende. Kriser kommer og går, men grundlæggende går det jo godt. Grundlæggende har vi meget, meget at være lykkelige for.

Måske er det ikke uden grund, at vi i FN-undersøgelser kaldes ”Verdens lykkeligste folk”.

I bund og grund ganske tåbeligt at måle alle stolpe op og stolpe ned, men indrømmet, vi har grund til at være ”Verdens lykkeligste folk”, for vi har det unægtelig godt i Danmark sammenlignet med så mange andre lande.

Også dem vi oftest sammenligner os med.

Men vi tænker ikke over det. Tillader os bare at tage det for givet.

En gang i mellem må jeg også knibe mig i armen og minde mig selv om det.

Vi skylder hinanden -  og Danmark - at påskønne det oftere. 

 

o  O  o

 

Men vi – og ikke mindst politikkerne på Christiansborg – har tit mere travlt med at gå op i personfnidder og enkeltsager som måske oftest på et uoplyst grundlag bliver blæst op i det ukendelige.

Der skydes i øst og vest og en gang i mellem på et niveau under bæltestedet.

Små ting fjerner fokus fra det store og vigtige.

Jeg forstår godt, at den menige dansker, som skal lægge øre og øjne til, hvad der foregår på Christiansborg mere opfatter det som en ikke særlig velintegreret daginstitution.  

Det er medvirken til politikerlede og styrker ikke demokratiet. For vælgerne gider ikke cirkus Folketinget. De vælger at blive hjemme på valgdagen, stemmer blankt eller finder lyst til i protest, at stemme på alle mulige og umulige alternativer og fantasier.

Politikkerne må gå i første række. De skal udmønte demokratiet på bedste vis. Have visioner for Danmark.  

 

o  O  o

 

Vi kan og må ikke tage demokratiet for givet. Det er en gave, som vi har fået overdraget fra vores forfædre, som vi skal passe på og værne om -  og give godt og ubeskadiget videre til vores børn og børnebørn. Som igen skal give det videre til deres børn.

Der er kræfter udefra som vil os det anderledes.

De vil ændre og lave om på dèt, som vi står for i Danmark.  Det som vi har bygget op over flere hundrede år og som vi i dag er stolte af.

På nærmeste hold oplevede vi terrorrens væmmelige ansigt i København i februar 2015 og er efterfølgende eftertrykkeligt mindet om det igen ved attentaterne i Paris og Bruxelles.

Vi oplever at imanere åbenlyst ved visse moskeer opfordrer til had. Had mod Danmark og Vesten.

Vi oplever, at man på koranskoler underviser unge mennesker i, at utro kvinder skal piskes og stenes, at det er i orden at udøve vold, praktisering af sharia-lov og at kvinder ikke må arbejde på arbejdspladser hvor der er mænd tilstede.

Det er ikke kun udansk. Det er heller ikke demokratisk. Ikke sådan som vi praktiserer demokrati i Danmark.

Hvis I ikke vil indordne jer efter verdens bedste og mest tolerante grundlov så pak kufferten og rejs et andet sted hen !

 

Den danske grundlov giver den enkelte store friheds-rettigheder. Der er højt til loftet i Danmark. Frihed under ansvar.

Men så sent som forleden dag måtte vi være vidner til at Folketinget valgte at indsnævre vores vide rammer i bl.a. bestemmelsen om religiøs- og ytringsfrihed.

Det er bekymrende, at de meget få skal ødelægge det for de mange og at vores grundlæggende rettigheder skal indsnævres.

At det kan være nødvendigt er jeg meget vel enig i, men det er sørgeligt og en glidebane som vi bevæger os ind på.  

  

o  O  o

”I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme”

 

Mange mennesker kommer til landet i disse år. De er ikke født og opvokset her. De har ingen tilgang og viden om, hvordan det er at bo i Danmark og hvad vi står for. De skal starte helt fra scratch og i princippet genopfinde sig selv.

Det siger sig selv, at det bliver en lang sej kamp for dem i  mange, mange år. Men så sandelig også for os danskere.

Et kulturchok af dimensioner.

De mange tusinde asylsøgere vi får til landet i disse år har ikke hjemme her. Deres hjem er der, hvor de kom fra.

 

 

 

 

 

Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at for langt de flestes vedkommende så er de her kun af nød. Deres oprigtige og hede ønske var at forsætte deres tilværelse i Syrien, Afghanistan, Libanon eller hvor de ellers kommer fra.

Men krig, religiøs forfølgelse og vanvittige diktatorer har bragt dem på flugt fra hus og hjem.

      

o  O  o

 

”Du danske sprog du er min moders stemme,

så sødt og velsignet du mit hjerte står”

 

Det danske sprog er ikke det nemmeste at lære. Lærer man det ikke, så bliver man aldrig sin egen succes i Danmark. Kan man ikke dansk så kan man ikke tage del i foreningslivet, ikke begå sig særlig godt på arbejdsmarkedet, ikke hjælpe sine børn godt på vej og det bliver ualmindeligt svært at blive velintegreret.

Mange asylsøgere har heller ikke et uddannelsesforløb bag sig som gør, at de lige kan opsluges i det danske arbejdsmarked. Kan man dårligt nok skrive og regne og ikke en glose engelsk så bliver det en kæmpe opgave for alle.

Jeg frygter, at mange asylsøgere bliver anbragt på et sidespor måske livet ud i Danmark og passivt skal se på, at livet og Danmark kører forbi dem i ekspresfart. Det er synd for dem. De får freden og vores grundlovs rettigheder men bliver ikke nødvendigvis lykkelige her.

Jeg har også mødt velintegrerede indvandrere, der fra starten har lagt sig i selen og arbejdet hårdt på at blive ”danske” og få en tilværelse op at stå i Danmark.

Min søn har en god kammerat fra folkeskolen, Rashal, som klarer sig usædvanligt godt. Han læser på CBS, har fået topkarakterer og er snart færdig, klar til en lysende karriere.  Hans søster læser medicin og klarer sig også godt.

Forældrene kommer fra Indien og kom til Danmark i 1986 og er faldet godt til. De arbejdede benhårdt fra starten af for at finde fodfæste i Danmark.  

Jeg har stor respekt for mennesker som Rashal og hans familie.

De ville Danmark, har taget Danmark til sig og har fået Danmark.

 

o  O  o

 

Der har været talt og skrevet meget om dansk asylpolitik i verdenspressen, hvor man næsten har fordømt vores politik og vores holdning på området. Man kunne næsten få det indtryk, at der stod et særligt tandlægekorps på stationen i Padborg og trak asylsøgers guldplumper ud inden de kunne sendes til den nærmeste opsamlingslejr.

 

Sådan er det heldigvis ikke.

 

Sandt at sige har vi i Danmark været yderst tolerant og taget et meget stort antal flygtninge ind set i forhold til vores indbyggertal.

 

Andre europæiske lande mangler at tage deres store del. Lande som fx Polen, Ungarn og Rumænien kunne med fordel sende en delegation fra deres udlændingestyrelser herop så de kunne lære hvordan man behandler asylansøgere pænt og respektfuldt. Vi har erfaringen her med opsamling af et meget stort antal asylsøgere år efter år. Vi giver gerne erfaringerne videre men grænsen for hvor mange flere asylansøgere vi kan rumme i vort lille land er snart nået.

 

Allerhelst så jeg hjemsendelse og hjælp i nærområderne som det absolut bedste alternativ. Ikke flygtningelejre i Kenya – der ligger lige så langt fra Damaskus som Damaskus ligger fra København.

 

Nej.  Ordentlige flygtningebyer i nærområderne med skoler, hospitaler og penge til at flygtningene selv kunne være med til at bygge deres nye samfund op der.

 

Det er nødvendigt, at vi får genopbygget Syrien. Alle højtuddannede er flygtet til Europa. Tilbage står et sønderrevet land og tømmes løbende for de sidste  indbyggere. Der vil gå mindst en generation før der er genopbygget og uddannet nye klogere hoveder. Der er akut mangel på lærer, sygeplejesker, læger og anden kvalificeret arbejdskraft i Syrien. Derfor må vi sætte ind i nærområderne nu.

 

o  O  o

 

Jeg drømmer stadig om, at det kunne være muligt at hjælpe fx syrere i de sikre zoner i Syrien i grænseområdet op mod Tyrkiet og Irak. Her ligger øde områder, hvor EU kunne tilbyde at etablere nye samfund for de fordrevne. Ingen vil og kan  hjemsendes hvis ikke vi får sikret freden. EU og kollationen måtte om nødvendigt sættes ind med fredsbevarende styrker.

 

Vi kan hjælpe 5 gange så mange og meget mere værdigt end det vi kan tilbyde i Danmark, i Sverige eller i Tyskland. 

 

Danskere er kendt for deres store generøsitet. Vi hjælper gerne – også i fremtiden – men den indsats bør ske lokalt for at hjælpe endnu flere og bedst muligt.

 

o  O  o

 

Tak for ordet. Fortsat god grundlovsdag.

 

31-05-2016

Brigitte i spidsen for Slagelse til næste FV

Brigitte Klintskov Jerkel genvalgt for De Konservative

Brigitte Klintskov Jerkel fik det næsthøjeste stemmetal for De Konservative ved sidste folketingsvalg og det bliver nu belønnet.

Brigitte Klintskov Jerkel er netop blevet genvalgt som folketingskandidat for De Konservative i Greve kredsen og i fredags kunne hun føje Slagelse kredsen på.

”Jeg er utrolig glad for og også ydmyg overfor den tillid vælgerforeningerne har vist mig. Begge kredse er meget spændende og udfordrende på hver sin måde. I Slagelse, der også dækker de store købstæder som Korsør og Skælskør, er de meget afhængig af god infrastruktur så virksomheder og borgere fastholdes. En ny tværforbindelse fra Rønnede til Kalundborg er et stort ønske der. I Greve og Solrød har vi en velfungerende infrastruktur, men er meget plaget af støjgener. Det skal der også gøres noget ved”, siger Brigitte Klintskov Jerkel.

Problemerne med modtagelsen af de mange asylansøgere ser Brigitte også meget alvorligt på. "Det er en kæmpe opgave for kommunerne og vi må arbejde målrettet på at finde alternative løsninger. Allerhelst så jeg hellere, at vi hjalp i nærområderne med en ordentlig indsats og påbegyndte frivillige hjemsendelser til en bedre fremtid for de mange der troede, at det var bedst at søge til Danmark".

Ved sidste folketingsvalg blev Brigitte Klintskov Jerkel første suppleant for Brian Mikkelsen. I forvejen sidder hun som byrådsmedlem i Greve og er for tiden tillige gruppeformand for de Konservative i regionsrådet i Region Sjælland.   

03-05-2016

Analyse skal se på trafikbehov i hele regionen

Debatindlæg i Sjællandske tirsdag den 3. maj 2016:

I avisen beklager Sorøs borgmester, Gert Jørgensen, at tre busruter står til indskrænkninger.

Konservative i Region Sjælland er heller ikke begejstrede men ser også positive elementer i trafikaftalen.

Vi glæder os over, at det lykkedes os, at holde Tølløsebanen på sporet i mange år fremover. Den trafikerer hovedparten af stationerne mellem Tølløse og Slagelse og er en vigtig del af infrastrukturen i Sorø kommunes yderområde.

Men vi må også erkende, at der kun er en begrænset og øremærket sum penge til netop offentlig transport. Uanset hvordan man end vender og drejer det, så kan vi kun bruge de penge som staten kommer med én gang.

Det må uundgåeligt medføre besparelser og forringelser nogle steder, men jeg medgiver gerne, at Sorø står til at skulle holde hårdt  for.

Derfor var det også vigtigt for Konservative i regionen at sikre, at busruterne ikke nedlægges helt og at køreplanændringerne først træder i kraft fra henholdsvis december 2017 og fra 2018. Men vigtigst af alt, at der nu gennemføres et grundigt analysearbejde som skal kortlægge, hvor mange passagerer der er på de enkelte ruter og afgange og om man har det rigtige materiel til at servicerer ruterne. Alt skal gås igennem med en tættekam. 

Analysen foreligger primo 2017 og på et oplyst grundlag kan vi så bestille den endelige trafik for 2018. Selvfølgelig skal vi bruge analysen i vores vurdering. Viser det sig, at der er masser af passagerer på rute 490 og 570 så giver det ikke megen mening for Konservative at forringe køreplanen fremadrettet.

Sidste ord om trafikbestillingen for 2018 er endnu ikke sagt.

 

Trafikforlig i Region Sjælland

Pressemeddelse fredag den 29. april 2016:   

 

 

PRESSEMEDDELELSE

I forbindelse med budgetaftalen og tilpasningen af den offentlige trafik i december 2017 og i 2018 udtaler Brigitte Klintskov Jerkel fra Konservative følgende:

Konservative i Region Sjælland har hele tiden krævet, at der skal foretages en grundig analyse og måling af hele dine kollektive trafik i Regionen. Alt skal gås igennem med en tættekam så vi på et oplyst grundlag kan vurdere hvor vi skal sætte flere busser ind, have hyppigere afgange eller måske må indskrænke fordi der ganske enkelt ikke er passagerer til en given rute på et givet tidspunkt.  For al del kunne man også overveje om man har det rigtige materiel kørende.

Nu er det ikke sådan at busserne stopper med at køre i morgen. Tværtimod fortsætter ruterne men med planlagt ændrede køreplaner.  Derfor var vigtigt for os, at den varslede tilpasning af rute 490 og 570 udskydes et år og først bliver gennemført i 2018.

 

 

 

 

Allerede i starten af 2017 foreligger analysen og i god tid inden der skal bestilles kollektiv transport for 2018. Så vil vi på et nøgternt grundlag kunne træffe den endelige beslutning om ruterne skal indskrænkes eller ej.  Hvis der er masser af passagerer på ruterne på de berørte tidspunkter kan jeg ikke forestille mig at man skal spare der.

Konservative har kæmpet for at bevare Tølløsebanen. Vi må dog også erkende, at vi kun har den pose penge til rådighed som Christiansborg har givet os. Vi kan ikke få mere og vi kan ikke blande kasserne sammen. Der er afsatte specifikke penge til sygehusdrift, regionaludvikling, turisme og så videre.   

Bevarelsen af Tølløsebanen er vigtig. En jernebane kan man ikke bare lukke og slukke og så på et senere tidspunkt åbne igen. Bustrafik er derimod dynamisk og kan ændres og tilpasses løbende efter behov og regional udvikling.

Konservative gik ind i budgetaftalen for at have indflydelse på den kollektive trafik i Regionen. Regionen hænger kun sammen med en god infrastruktur.

 

 

18-05-2016

Glæder mig til at se Tølløsebanen i Slagelse igen

I dag er det et år siden at jeg og en række lokale initiativtagere arrangerede støttefesten for Tølløsebanen. Mange hundrede mødte op på en dejlig forårsdag på flere stationer og gav deres opbakning til fortsat togdrift.

Meget er sket siden og ved fælles hjælp fik vi råbt politikkerne op i Regionen. Fornuften og lokalsamfundene langs banen sejrede.

I går var jeg forbi banegården i Slagelse. Der var meget stille. Jeg ser frem til at der atter kommer et tog fra Tølløse ind på perron 4 eller 5.

Endnu en gang tak til alle jer, og på tværs af politiske ståsteder, som støtter op om Tølløsebanen.  

Venstre krænker retssikkerheden

Debatindlæg Folketidende 19-10-2015

Onsdag den 18. november vil den unge skatteminister gennemføre et hidtil overset overgreb mod mange danskere. Retssikkerheden lider endnu et knæk.

Det er næppe gået mange danskere hus forbi, at det hele sejler i Skat. Smarte udlændinge har lænset statskassen for 6 milliarder kroner. Ejendomsvurderingerne er fejlagtige. Lækkede personoplysninger og bøllemetoder.  For nogle uger siden kom det så frem, at mange krav – igen – i inddrivelsen forældes fordi Skat ikke passer, hvad Skat er sat i verden for.

Årsagen til sidstnævnte er, at inddrivelsessystemet EFI, som blev implementeret i 2013, nu er skrottet, og at Skat mere eller mindre manuelt skal til at kradse ufattelige 74,2 milliarder kroner hjem. Renset for manglende betalingsevne er der tale om 33,5 milliarder kroner fordelt på 20,5 millioner fordringer. God fornøjelse med det.

Så tilbage til det overgreb, som den unge skatteminister gennemfører onsdag den 18. november 2015. Her vil han nemlig stoppe den normale forældelsesfrist på tre år og give Skat en time-out frem til den 20. november 2018. Herefter vil man så genindføre lov og ret i Skat.

Her mister jeg al respekt for den unge skatteminister, og jeg føler, at min og mange danskeres retssikkerhed krænkes.

Hvad kommer først? Systemet eller borgerne?

For at være ærlig: Det er jo ikke nogen nyhed, at EFI aldrig har fungeret. Alle advarselslamper har blinket i flere år.

I maj 2014 fik Skatteudvalget et 13-siders langt notat fra Skat. Baggrunden var, at Skat allerede der havde smidt 902 millioner kroner i skraldespanden fordi man ikke havde iagttaget forældelsesproblematikken.

Der gives i notatet en række eksempler på helt absurd sagsbehandling. Blandt andet havde man hældt over 2 millioner fordringer over i EFI med fiktive forældelsesdatoer. Det værste af det hele: Man vidste det.

Et andet eksempel er, at man på studielån lagde tilskrevne renter ind i hovedstolen og når kravet kom over til Skat så lagde de morarenter ovenpå uden hensyntagen til, at renter forældes efter tre år. Den går ikke. Det er noget man lærer på 1. år på jurastudiet. Det værste af det hele: Man vidste det.

Notatet er noget, som man tror er løgn.

I åbent samråd i Skatteudvalget i november 2014 indrømmede den sidste røde skatteminister, at man har flyttet personaleressourcer fra inddrivelsen over til implementeringen af EFI. Så tro pokker, at restancerne bare stiger og stiger.

Forældelsesloven er ikke ny. Den blev vedtaget i 2007 og implementeret den 1. januar 2011. Der har været masser af tid til at tilpasse sig den kortere forældelsesfrist. Meningen med den nye lov var netop, at man ville undgå, at skyldnerne i god tro havde indrettet sig efter, at krav ikke bestod ligesom skyldneres bevisbyrde alt andet lige bliver mere besværlig med årene. Og man skulle ikke gemme kvitteringer i al evighed.

Men med et knips vil Venstre i spidsen nu sætte vores retssikkerhed over styr. Vi ændrer bare på loven efter en kort høringsperiode. Venstre ved man ikke, hvor man har. 

Det kunne have været rimeligt nok, hvis der forelå en helt speciel og særegen situation, men smøl, sjusk, inkompetence og hån af borgerne skal ikke gøre det legitimt, at ændre på lov og ret bare for at behage systemet.

Så må politikkerne tage de tæsk som skal til. Man kan jo starte med at se på, hvorfor ingen gjorde noget tilbage i maj 2014. Og sikkert også før.

Der sidder sikkert også mange håndværkere, banker, udlånsforretninger og andre kreditorer rundt omkring og ærgrer sig gule og grønne over, at de ikke kom ned i bunken af dårlige betalere mens tid var og indenfor forældelsesfristen på tre år. Men de kan ikke ringe til Karsten Lauritzen og bede om en time-out.    

 

Venstre sætter system før borger

Debatindlæg i Dagbladet 16-10-2015

 

Skatteministeren vil med et knips onsdag den 18. november give det nødlidende Skat en time-out og vil stoppe forældelsen for skatterestancer i tre år. Først fra den 20. november 2018 indfører Skat lov og ret igen.

Det er helt uhørt, at staten på den måde sætter systemet før borgerne.

Der er som bekendt ikke tale om nogen force majeure situation og der er ikke indtruffet noget helt ekstraordinært, der på nogen måde berettiger skatteministeren, at tilsidesætte forældelsesloven. Alle har  siden starten af 2014 fuldt ud været bekendt med, at inddrivelsessystemet

EFI ikke fungerede. Ledelsen i Skat har hånligt ignoreret alleadvarselslamper. Den ene minister efter den anden har vendt det døve øre til.

Hvad havde man gjort i en bank, inkassobureau eller hos en hvilken som helst anden kreditor, hvis man fandt en papkasse med snart forældede krav? Man havde taget arbejdstøjet på, og sat alt ind på at få forældelsen afbrudt. Mens tid var. Man havde indrettet sig efter gældende ret.  

Erhvervslivet ved jo godt, at man ikke kan ringe til Sheriffen i Justitsministeriet og bede om en time-out, så man mageligt kan sløve den i hængekøjen et par år mere.

 

Men anderledes i Skat. Der laver man bare over natten om på gældende ret så det passer ind i den nye virkelighed. En slingrekurs uden lige. Hvad bliver ikke det næste?

Skyldnere hvis krav forældes inden den 18. november er heldige. Skyldnere hvis krav forældes den 19. november og senere er uheldige. Hvad er logikken i det?

Troværdigheden til Skat og retssystemet spiller totalt fallit. 

Trist, at en venstremand vil lægge navn til det overgreb.

16-09-2015

Tja, så har jeg fået svar fra transportminister Hans Christian Schmidt.

Og det gør mig ikke meget klogere. Ministeren skriver, at han er klar over, at det er vigtigt, at der bliver skabt klarhed over de langsigtede økonomiske rammer for privatbanerne. Herudover skriver han, at investeringstilskuddet fortsætter uændret i 2016, og at regeringen i efteråret vil overveje, om der skal tages stilling til eventuelle supplerende analyser af det arbejde som arbejdsgruppen (kriteriet for antal kilometer privatbanespor) præsenterede i marts 2015.

Ministeren skriver ikke noget om den arbejdsgruppe, som Morten Østergaard ville nedsætte efter samrådet. Jeg vil høre med social- og indenrigsminister Karen Ellemann, hvad der sker over på hendes banehalvdel nu.

Jeg fortsætter med at kæmpe for banen og sporrenoveringen.  

Glem ikke Storstrømsbroen

Debatindlæg i Folketidende 31. auguist 2015

Den faste forbindelse over Femern er igen udskudt.

År 2026 lyder nyeste forsigtige bud på nu. Hvis overhovedet nogensinde.   

Samtidig er den nye kombinerede tog/bil Storstrømsbro til afløsning af den gamle fra 1937 formentlig også udskudt tilsvarende.

I min egenskab af regionrådsmedlem er jeg ofte på farten og har taget turen i bil over den gamle Storstrømsbro en del gange.

Bump, bump, bump.

Det er ingen fornøjelse. Vejbelægningen er elendig. Den er udtjent og skal skiftes.  Få gange forstår man hvorfor, at hastigheden med rette er nedsat, for der venter én 3,2 kilometer hakkende kørsel som kørte man på en privat markvej.

Jeg har tidligere spurgt Vejdirektoratet, om de påtænker ny asfaltering af den gamle Storstrømsbro. Svaret var, at de kun ”lapper” til den skal rives ned. Når ret skal være ret, så afgav de svaret for et par måneder siden da der ”kun” var seks år til forventet nedrivning. Men henover sommeren blev seks til 11 år. Hvis overhovedet nogensinde.  

Og uanset om det er seks eller 11 år, så er det ikke i orden.

 

 

Vejdirektoratet har oplyst, at en ny asfaltering koster omkring 14 millioner kroner. Det er en brøkdel i forhold til, at en ny bro vil stå i 4,2 milliarder. Penge har vi åbenbart nok af når det ellers gælder anlægsarbejder.

Hver dag krydser 4.400 billister den gamle Storstrømsbro.

De fleste billister kan nok acceptere de elendige forhold, hvis den nye bro stod færdig om et par år. Men når der kan gå op mod 11 år, ja måske mere så må man ofre en ny omgang asfalt nu.

Regionen havde måske allermest fortjent, at man påbegyndte opførsel af den nye bro snarest. Så var den klar når tyskerne har taget sig sammen til at sige ”go” for Fermern-forbindelsen.  Og det uanset om det bliver i min tid eller først næste generation.

Ombygning af mere end 100 broer på den nye Ringsted-Femern Bane er i fuld gang og der udvides med et ekstra spor fra Vordingborg til syd for Holeby. Men vi mangler vist lige Storstrømsbroen.

Tingene hænger sammen. Vi må have iværksat opførsel af den nye Storstrømsbro nu og samtidig sikre bilpendlerne ordentlige vejforhold indtil den nye bro står klar. Ingen andre steder oplever man så dårlige vejforhold. Pendlerne på Sydhavsøerne og det sydlige Sjælland har fortjent bedre.

DSB diskriminerer Lolland Falster

15-08-2015

 

Engang i mellem kan det være svært at se fordelene ved at bo i det politikkerne kalder Udkants-Danmark.

 

Selv de billigste togbilletter med DSB koster mere fra Rødby, ja hele Lolland Falster (målt pr. kilometer)  til Hamburg end fra Helsingør helt i nord eller fra København.

 

DSB har åbenbart aftalt med Deutsche Bahn, at de billigste billetter til Hamburg, Lübeck og Berlin skal koste det samme uanset hvor på Sjælland du stiger på toget.

 

Godt for den rejsende langvejsfra , men diskriminerende for dem på Lolland Falster, som reelt ikke kan gøre brug af en billigbillet uagtet, at de næsten kan se over til naboen i syd.

 

Check på vilkårlige dage viser, at prisen på de billigste billetter er fast. Bor du fx i Nykøbing Falster eller for den sags skyld i Rødby, så skal du betale den samme pris, som ham der steg på toget i Helsingør og har rejst i over to timer før han støder på dig i Nykøbing Falster eller i Rødby. Prisen er den samme fx 399 kroner for en enkeltrejse til Hamburg.  

 

Man kan undre sig over, at en statsvirksomhed på den måde er med til at skævvride sit udbud til passagerne. Dem, der bor længst væk rejser billigst, og de, som bor tættest på, rejser så absolut dyrest.  

 

 

Mit check af DSB’s priser viser, at den rejsende fra Rødby til Hamburg fx den 27. august med fordel på nogle afgange kan købe en normalbillet uden restriktioner, alternativt købe en billet på 1. klasse. Det er billigere end DSB’s ’’billigste’’ billet. Den smarte rejsende fra Rødby køber i øvrigt hellere en landgangsbillet med Scandlines til 80 kroner og køber en billet hos Deutsche Bahn og springer på det samme tog på færgen og sparer alligevel op mod 20 euro i forhold til, hvis man var steget på det samme tog i Rødby.

 

Det er da helt god nat.

 

Selvfølgelig skal man også på Lolland Falster kunne nyde gavn af billige togbilletter når man vil en tur syd på. Men det kan man se langt efter.

 

Nu, hvor der er billige togbilletter for alle sjællændere der vil syd på, så gælder det sikkert også for alle der vil nord på, fx Sverige?

 

Tro om igen.

 

Den anden vej gælder der ingen enhedspriser. Prisen for strækningen fra København til Stockholm er den 21. august 589 kroner. Læg dertil billetten fra Rødby til København på kr. 218 kroner. Alt i alt 807 kroner.  Der er med andre ord ikke mange fordele ved at bo på Lolland Falster når det gælder fordelagtige priser med DSB.

 

Alle taler om, at vi skal gøre mere for Udkants-Danmark, udflytning af statslige virksomheder m.v. Meget skal der gøres, men på den korte bane kan vi da starte med at se på den absurde prispolitik statsbanerne fører og indrette den på en mere fair og logisk måde så togpriserne også tilgodeser Lolland Falster.

 

Åbent brev til den nye Transportminister

,, Kære Hans Christian Schmidt,

Allerførst til lykke med den nye regering og din udnævnelse til Transportminister.

I det sidste halve år har Region Sjælland haft sine udfordringer med den fortsatte drift af Tølløsebanen. Det er en strækning på 50 kilometer som forbinder en række mindre stationsbyer fra Tølløse over Høng til Slagelse. Banen kører igennem fire kommuner.

Region Sjælland har haft svært ved at få pengene til at passe, og en lukning af banen har været på tale.

Jeg er en af mange, som arbejder for Tølløsebanens fortsatte drift, da jeg mener, at banen er meget vigtig for de rejsende og lokalsamfundene. Der har under valgkampen været talt og skrevet meget om yderområderne i Danmark. Dem skal vi passe på og styrke, hvor vi kan komme til det. Det håber jeg også, at du og regeringen gør.   

Regionen afventer rammevilkårene for 2017 og hvad en arbejdsgruppe under den tidligere Økonomi- og Indenrigsminister kommer frem til.

Som følge heraf har Regionen sat et sporarbejde mellem Ruds Vedby og Høng på stand by. Her snegler toget sig nu af sted med kun 40 km/timen, da de gamle spor fra før 1. verdenskrig ikke kan klare større belastning. Rejsetiden er blevet længere, hvert andet tog i myldretiden er aflyst og erstattet af bus. En alt i alt trist udvikling.

Jeg håber, at du som en af dine første opgaver vil undersøge, hvor langt arbejdsgruppen er kommet med sit arbejde og at du også vil opprioritere, at vi finder en holdbar løsning for Tølløsebanen i fremtiden. Alternativt bør du overveje, om ikke staten med fordel selv kunne drive banen på forsvarlig måde hvis ikke det er muligt for Regionen.

God sommer og endnu en gang til lykke med udnævnelsen.

 

Med venlig hilsen

 

Brigitte Klintskov Jerkel

Regionsrådsmedlem Region Sjælland (Konservative) ,,

Flot valg til Brigitte: Næstbedst i Sjællands Storkreds

PRESSEMEDDELELSE

20-06-2015

Grevepige skal afløse Brian Mikkelsen

I et par timer fredag eftermiddag havde Brigitte Klintskov Jerkel, opstillet for De Konservative i Sjællands Storkreds, affundet sig med, at hun indtog bronzepladsen for det tredje bedste valg blandt de konservative i kredsen. Men så skete der noget: 

”Lidt senere fredag aften forelå fintællingen og listestemmerne var fordelt. Så ser jeg til min overraskelse, at jeg nu havde fået det næstbedste resultat efter Brian Mikkelsen og dermed første suppleantposten. Det er vildt”.

”Med afsæt i kun en kreds, Greve-kredsen, var det i udgangspunktet lidt op af bakke at få et godt valg. Det er jo ingen hemmelighed, at flere af mine kandidatkollegaer har to eller tre kredse at arbejde i og alt andet lige har lettere ved at få mange personlige stemmer fordi de står øverst på stemmesedlen”, siger Brigitte Klintskov Jerkel.

”Det var smerteligt at se partiets generelle tilbagegang, men jeg er på egne vegne meget tilfreds med, at jeg som den eneste konservative kandidat i storkredsen er gået 572 stemmer frem mens alle andre er gået en dog en del tilbage i forhold til sidste valg og partiet havde et vanskeligt valg”.

Brigitte Klintskov Jerkel mener, at det gode valg er et resultat af stor synlighed og ikke mindst engagement i lokale sager. I foråret var Brigitte blandt andet initiativtager til støttefester for Tølløsebanens bevarelse.

Brigitte oplevede det samme ved regionsvalget for snart to år siden. Her gik De Konservative også tilbage fra tre til to medlemmer af Regionen, men i tolvte time skaffede et kanonvalg Brigitte den ene plads i Region Sjælland.  

 

Brigittes valgplakater systematisk ødelagt i Roskilde

Valgplakat hærværk

PRESSEMEDDELELSE

14-06-2015
 

Angreb mod demokratiet i Roskilde

Systematisk og organiseret hærværk på folketingskandidat Brigitte Klintskov Jerkels valgplakater i Roskilde.

Brigitte Klintskov Jerkel har politianmeldt hærværket af foreløbig 40-50 plakater til Midt- og Vestsjællands Politi som efterforsker sagen.

Her til eftermiddag opdagede Brigitte Klintskov Jerkel (Konservative) at hendes valgplakater ved bl.a. Roskilde station og ved retsbygningen systematisk var udsat for hærværk. En eller flere gerningsmænd har klistret forskellige plakater op fra det forholdsvis ukendte ”Piratpartiet” ovenpå hendes plakater.

”Sæt dit x i blod og glem alt om skatten” og ”0 moms på rum og sort krudt” står bl.a. på plakaterne der slår på trommer for, at ”Kaptajn Blod” bliver statsminister.

”Der er ikke tale om drengestreger. Det er planlagt og velorganiseret. På mine valgplakater står ”nyt blod i folketinget” og som bekendt har de konservative altid stået for en rimelig skattepolitik”.

”Jeg synes, at det er meget ubehageligt. Det er et angreb mod demokratiet og jeg kan ikke andet end at føle mig personligt meget udsat”, siger en bekymret Brigitte Klintskov Jerkel.

”Det er jo ikke lavet på en almindelig kopimaskine. Nogle personer har bevidst udset sig mine plakater, fået det mangfoldiggjort på et trykkeri og bagefter klistret plakaten op på mine. Tilsyneladende har de både penge og ressourcer til at ødelægge mine valgplakater. Jeg frygter vi kun har set starten på hærværket”.  

”Piratpartiet” findes i en håndfuld lande i Europa, bl.a. Tyskland, Sverige og på Island. I Danmark har Alternativets IT-ordfører og Folketingskandidat, Rolf Bjerre tidligere været formand for Piratpartiet. Hvem der er formand nu vides ikke.  

12-06-2015

Morgenhilsen i Greve

Snart weekend. Dejligt vejr.

En perfekt dag til en Wawe Sign aktion i Greve.

Med budskab om billigere og sikre billigere biler fik de morgenfriske konservative mange positive tilkendegivelser fra de forbipasserende.

Brigitte om skifergas

Jeg forstår til fulde borgernes bekymring omkring skifergas. Selvfølgelig har jeg også tænkt mit omkring udvindingen af skiftergas, ikke mindst da der for nylig blev anvendt ikke på forhånd godkendte kemikalier i udvindingen.

Danmark har vedtaget en ambitiøs plan om, at vi ikke skal udlede fossile brændstoffer fra 2050. Vi skal overgår fra bl.a. kul til vedvarende energi. Danmark er langt foran, men der er lang vej at gå.

Udfordringen er bl.a. at der om måske 10-15 år er problemer med at udvinde nok gas fra Nordsøen.

Så der er behov for at tænke ud af box’en.

Skiftergas kan være en mulighed. Men om det er det rigtige på sigt, ved jeg ikke. Vi skal have fuld check på de miljømæssige aspekter.

I første omgang har man givet licens til en prøveboring i Nordjylland. Undersøgelserne skal bane vej for mere oplysning om skiftergassen overhovedet er anvendelig i Danmark.

Hvis det viser sig at være anvendelig, så må man tage debatten og det hele op til revision. Indtil videre er der ikke besluttet noget, og en egentlig udvinding i kommercielt øjemed er ikke besluttet. Det kræver politisk accept, og det er ikke givet af nogle endnu.

Jeg betragter det lidt som prøvereaktoren i Risø ved Roskilde. Under energikrisen forskede man i atomkraft i Danmark. Man høstede en masse erfaringer, fik uddannet mange dygtige folk, men fandt så alligevel ud af, at atomkraft ikke var det rette for Danmark. Det har jeg respekt for.

Hvis du stemmer på mig stemmer du på én, som gerne vil blive klogere på mange ting inden der træffes store og vitale beslutninger. Jeg kan ikke vide, om man kan finde nye udvindings- og produktionsformer i løbet af fem år eller mere som gør det forsvarligt at udvinde skiftergas i Danmark. Men jeg vil da gerne vide, om vi har ressourcer i undergrunden.

Det er ikke det samme som at sige, at jeg går ind for udvinding af skiftergas.

Men jeg – og kollegaerne i Folketinget – skal gøre det på et fuldt ud oplyst grundlag. Nu som eventuelt senere.

10-06-2015

Pink hår

Pressemeddelse:

Kandidat smider håret

”Du får mig ikke til at smide tøjet, men jeg smider gerne håret”, griner Brigitte Klintskov Jerkel, opstillet for De Konservative i Sjællands Storkreds.

Ikke alle valgplakater behøver at være kedelige.

Brigitte har siden tirsdag nat prydet lygtepæle med en noget ejendommelig plakat, hvor hun er påført et pink hår. Mange har sikkert undret sig over, hvad der får Brigitte til at opsætte 800 plakater med sådan en frisure.

Nu smider Brigitte parykken:

”Plakaterne er et lille morsomt indslag i en hektisk valgkamp. Alle plakater ligner jo hinanden, inklusive mine egne ”normale”. Alle er fotoshoppet og alle ser lækre ud”.

”Selvom jeg både sidder i byråd og regionsråd og har arbejdet der i mange år, må jeg jo bare erkende, at jeg ikke er kendt for Vild med dans, kast af kugler, TV-optræden eller være datter af en kendt politiker.  Derfor var det nødvendigt, at brænde igennem gadebilledet på en anden måde”, siger Brigitte med et smil om læberne.

Brigitte er ofte – og med rette – forbundet som den seriøse og hårdtarbejdende politiker, der altid møder velforberedt op til møder. Derfor havde hun også sine betænkeligheder med at optræde som den oprørske ”gadepige”:

”Jeg havde i den grad betænkeligheder med parykken i starten. Men jo mere jeg tænkte over ideen, desto mere syntes jeg om den.  Konservative er ofte forbundet med noget gråt og kedeligt. Det er en fordom vi stadig slider med, men det passer slet ikke”.

Sandheden er, at de vi står for en social konservativ politik, hvor vi også tager hensyn til de svage og udsatte i vort samfund”, fortsætter Brigitte. 

”Parykken har været et muntert indslag i valgkampen. Politik kan også være sjovt”.

Brigitte skal i fængsel

Ja, den er god nok.

På mandag den 8. juni skal Brigitte sammen med fem andre politikere i fængsel. Men heldigvis kun i to timer. De seks politikere gæster Statsfængslet i Jyderup og skal debattere politik med de indsatte og medarbejdere.

Det er første gang et sådant besøg finder sted.

Afdelingsleder Stig Vognsen, Statsfængslet i Jyderup, har givet de indsatte fri for arbejde så de kan komme til debatmødet.

Debatmødet er et lukket arrangement kun for de indsatte.

30-05-2015

Kenneth kører for mor

I anledning af Roskilde Rings jubilæum havde Kenneth Jerkel smykket sin lille racerbil med valgplakater af mor Brigitte.

Der var fuld fart på familien Jerkel rundt i Roskilde lørdag.

Brigitte valgte at blive på lægterne og dele brochurer ud mens Kenneth kørte hurtigere end de forhadte fotovogne kunne nå at fotografere til fordel for mor.

 

Andersen og Martini registeringsafgift reparationsgaranti

19-05-2015

Virksomhedsbesøg hos Andersen og Martini i Greve

Forleden var Brigitte og Brian Mikkelsen på virksomhedsbesøg hos Andersen og Martini A/S på hovedkontoret i Greve.

Her fik de en god snak med direktør Peter Hansen som står i spidsen for 245 medarbejdere fordelt på seks afdelinger.

De to politikere fik et par gode råd med på vejen. Peter Hansen mente, at reparationsgarantien, som nu er hævet til 65%, burde sænkes eller helt bortfalde. Selvom han selvfølgelig gerne solgte biler, ville det trods alt give mere mening, at man ansatte flere smede end ødelagde handelsbalancen med at købe nye biler.

Herudover havde Peter Hansen også et forslag om, at man ændrede og lempede registreringsafgiften. Det virker ikke fornuftigt, at man skal brandbeskatte borgere, der gerne vil købe ekstra sikkerhedsudstyr til deres nye bil.

Skinnerenovering Ruds Vedby

Hastighedsnedsættelse Ruds Vedby-Høng: FU må indkaldes

RegionsTog har onsdag den 13. maj nedsat hastigheden fra 75 km til 40 km/timen på strækningen Ruds Vedby-Høng. Det er den strækning på otte kilometer, hvor skinnerne er langt over sidste holdbarhedsdato. Den nedsatte hastighed skyldes sikkerhedsmæssige årsager.

Flere tog aflyses nu og hastighedsnedsættelsen betyder længere rejsevej og dermed kortere transittid i Slagelse og Tølløse til fjerntogene.

"Det er klart utilfredsstillende. Jeg har bedt Jens Stenbæk indkalde til møde i Forretningsudvalget, så problemstillingen kan blive drøftet", siger Brigitte Klintskov Jerkel. "På Regionsrådsmødet den 30. april aftalte partierne i forligsgruppen, at skinneproblematikken skulle forelægges Forretningsudvalget, hvis kørslen på strækningningen måtte indstilles, men en hastighedsnedsættelse og togaflysninger må sidestilles det", siger Brigitte.

Støttefester blev en stor succes

Efter kun to ugers forberedelser blev der lørdag den 18. april afholdt støttefester på seks stationer langs Tølløsebanen for at skabe positiv opmærksomhed omkring banen og lokalsamfundene. Mere end 800 mennesker mødte op på de lokale stationer, hvor der var bands, grillmad, kage, aktiviteter og hyggeligt samvær.

Initiativtageren til støttefesterne var Brigitte Klintskov Jerkel, der med ihærdigt arbejde fik organiseret lokale foreninger til at være en del af begivenheden.

"Selvom der var fest og farver, var det også et klart signal til politikkerne i Regionen om, at de skal tage lokalsamfundene alvorligt. Det er vigtigt, at Regionen sikrer de små samfund god offentlig transport", sagde Brigitte efter støttefesten.

"Alt respekt og ære for Brigittes arbejde", udtalte borgmester i Sorø, Gert Jørgensen efterfølgende.

Seks kvinder på tur igen

For fire år siden turnerede Brigitte rundt med "4 kvinder med kant". Nu kører showet igen; men i et udvidet regi med "6 kvinder med kant".

Det færdige panelmøde består nu fast af Eva Flyvholm (EL), Trine Mach (SF), Louise Schack Elholm (V), Liselott Brixt (DF) og Brigitte (K). Fra Socialdemokraterne deltager på skift Astrid Krag, Pernille Rosenkrantz-Theil og Mette Gjerskov.

Damerne besøger gerne gymnasier, institutioner og arbejdspladser i Region Sjælland. De kan bookes i sekretariatet.

Besøg på Greve Gymnasium

Forleden var Brigitte på besøg på Greve Gymnasium med Astrid Krag, hvor de i frokostpausen diskuterede politik med eleverne.

Brigitte fik sig en god snak med Ronay Jack Sari (til venstre på billedet), der var meget kritisk overfor de konservatives nye kampagne "Stop Nazi-islamismen".

De endte med at være enige om, at det er et mikroskopisk antal ikke-veltilpassede borgere, der lav støj og ballade. Langt størstedelen er veltilpassede i Danmark.